ОТРИМАННЯ НЕПРАВОМІРНОЇ ВИГОДИ ДЕПУТАТОМ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКРАДИ
Слідство встановило, що депутат Київради у змові з наближеними особами та посадовцями комунальних підприємств організували корупційну схему для одержання від підприємців неправомірної вигоди за розміщення точок сезонної пересувної торгівлі («купав»). Попри те, що право на розміщення таких точок надавалося за результатами відкритих торгів, їх потенційних учасників інформували, що перемогу можуть отримати лише наперед визначені компанії, надавши неправомірну вигоду. Організатором відповідних торгів було комунальне підприємство, на яке депутат мав вплив як голова комісії Київради, що опікувалася питаннями благоустрою столиці.
Детективи НАБУ зафіксували перемовини щодо семи локацій у різних районах столиці та домовленість передати 1,39 млн грн неправомірної вигоди двома траншами. Під час одержання другого – у розмірі 1,26 млн грн – учасників схеми викрили «на гарячому». Цікаво, що депутат Київради в одній із розмов визнав єдиною «проблемною організацією» НАБУ через «відсутність там комунікації». Зрештою НАБУ і викрило злочинну діяльність посадовця.
17 червня 2022 року НАБУ і САП завершили розслідування у справі.
23.03.2021
початок досудового
розслідування
Притягнуті до відповідальності: 6 підозрюваних*
- депутат Київради
- помічник депутата Київради
- в.о. директора комунального підприємства
- заступник директора комунального підприємства
- заступник директора комунального підприємства
- наближена до депутата особа
Дії депутата Київради кваліфіковані за ч.4 ст.368 КК України, всіх інших учасників злочину – за ч.5 ст.27 ч.4 ст.368 КК України.
*посади вказані на момент вчинення злочину
НЕДЕКЛАРУВАННЯ 87,6 МЛН ГРН АКТИВІВ НАРДЕПОМ
За даними слідства, народний депутат України VIII та IX скликань не зазначив у декларації за 2020 рік відомості про майно та доходи на 87,6 млн грн, власником яких є особа, з якою він пов’язаний спільним побутом, має взаємні права та обов’язки, а також виховує трьох спільних дітей. Зокрема, йдеться про офісне приміщення, 13 квартир та 8 паркомісць у Києві; 2 будинки в котеджному містечку під Києвом загальною площею понад 2 тис. кв. метрів; 27 земельних ділянок загальною площею близько 115 га у Київській області; 2 автівки; частки у низці
суб’єктів господарювання; доходи від продажу нерухомості. Також в декларацію не були внесені відомості про ще одне офісне приміщення в центрі Києва, яке народний обранець використовує як громадську приймальню.
Підозра за ст.366-2 ККУ, повідомлена нардепу у листопаді минулого року, стала першою після відновлення кримінальної відповідальності за внесення завідомо недостовірних відомостей до електронної декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
05.05.2021
початок досудового
розслідування
22.11.2021
повідомлення про
підозру
07.06.2022
відкриття матеріалів
для ознайомлення
Нагадаємо, що в жовтні 2020 року Конституційний Суд України визнав неконституційною ст.366-1 Кримінального Кодексу України («Декларування недостовірної інформації»), наслідком чого стало закриття 111 кримінальних проваджень, в межах яких детективи Національного бюро розслідували 180 фактів недостовірного декларування статків топпосадовцями.
7 червня 2022 року НАБУ і САП завершили розслідування у справі.
Притягнуті до відповідальності: 1 підозрюваний
- народний депутат України VIII та IX скликань
КОРУПЦІЯ В КРАІЛ
Член Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) вимагав 90 тис. дол. США за сприяння в організації грального бізнесу, а саме надання дозволів, що підтверджують відповідність приміщень суб`єктів підприємницької діяльності в Чернігівській та Запорізькій областях для організації та проведення азартних ігор. Для викриття злочинної схеми антикорупційні органи провели спецоперацію за участю детективів «під прикриттям», і як результат – 20 серпня 2021 року посадовця затримали «на гарячому» під час одержання всієї суми неправомірної вигоди. Того ж дня йому повідомили про підозру.
За даними слідства, підозрюваний, крім КРАІЛ, також працював у Службі безпеки України, звідки звільнився незадовго до затримання. Проте він продовжував користуватися службовим автомобілем СБУ. Цікавим виявився і його напрям роботи в комісії: пошук об’єктів, з яких надалі можна було б мати «прибуток». Тобто посадовець не тільки вимагав гроші за право вести бізнес, а й хотів мати у ньому свою частину.
03.02.2021
початок досудового
розслідування
20.08.2021
викриття та повідомлення
про підозру
01.12.2021
звільнення члена
КРАІЛ із займаної посади
14.06.2022
відкриття матеріалів
для ознайомлення
14 червня 2022 року НАБУ і САП завершили розслідування у кримінальному проваджені та відкрили матеріали для ознайомлення стороні захисту.
Притягнуті до відповідальності: 1 підозрюваний
- колишній член Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей – ч.4 ст.368 КК України
«УКРТЕЛЕФІЛЬМ»: ВІДКРИТТЯ МАТЕРІАЛІВ 4 ПІДОЗРЮВАНИМ
Колишній керівник ДП «УСТФ «Укртелефільм» у змові з іншими особами відчужив на користь приватної компанії майнові права на 62 об’єкти нерухомості у Києві (24 квартири загальною площею 2704 кв. м, 7 нежитлових приміщень і 31 паркомісце). Водночас зафіксовані численні порушення процедури відчуження державного майна – зокрема без погодження з органом управління — Державним комітетом телебачення і радіомовлення України. В результаті державі в особі «Укртелефільму» завдано збитків на суму 67,73 млн грн.
Відчуження відбулось всього лише за 14,5 млн грн, у той час як орієнтовна ринкова вартість майнових прав на всі 62 об’єкти нерухомості становила 82,23 млн грн. Для імітації діяльності в інтересах ДП шляхом укладення додаткової угоди до базового договору сума відчуження була збільшена на 1 млн — з початкових 13,5 до 14,5 млн грн. А фіктивна оцінка всього майна, яку замовили для обґрунтування ціни продажу майнових прав перед колективом ДП, становила лише 14 млн грн. 30 травня 2022 року НАБУ і САП завершили розслідування стосовно чотирьох підозрюваних. Отже, кількість ймовірних учасників злочину зросла до восьми. Стосовно трьох із них справа вже слухається у ВАКС.
Один підозрюваний — організатор корупційної схеми — перебуває у міжнародному розшуку.
12.08.2018
початок досудового
розслідування
08.12.2021
повідомлення про
підозру 4 особам
30.05.2022
відкриття матеріалів
для ознайомлення
Притягнуті до відповідальності: 4 підозрюваних
- заступник Голови Держкомтелерадіо (2016-2020 рр.) — ч.5 ст.27 ч.2 ст.364 КК України
- колишній генеральний директор ДП «УСТФ «Укртелефільм» (2016-2017 рр.) — ч.5 ст.27 ч.2 ст.364, ч.3 ст.358 КК України
- заступник директора приватної компанії — ч.3 ст.27 ч.2 ст.364, ч.3 ст.27 ч.3 ст.209, ч.3 ст.27 ч.ч.3, 4 ст.358 КК України
- колишній керівник юридичної служби ДП «УСТФ «Укртелефільм» (2015-2016 рр.) — ч.5 ст.27 ч.2 ст.364, ч.5 ст.27 ч.3 ст.358 КК України
*посади вказані на момент вчинення злочину
РЕКОНСТРУКЦІЯ ПЛОЩІ СОБОРНОЇ У МИКОЛАЄВІ
За даними слідства, профільний департамент Миколаївської міської ради у 2019 році оголосив тендер на виконання робіт з реконструкції Соборної площі у Миколаєві. Детективи Національного бюро встановили, що заступник Миколаївського міського голови і перший заступник зазначеного департаменту міськради зловжили службовим становищем і у змові з сімома директорами приватних компаній забезпечили перемогу у тендері наперед визначеного ТОВ, яке і виконало роботи.
Експерти дійшли висновку, що роботи з реконструкції проведено за значно завищеними цінами. При чому завищення було настільки зухвале (в 3-15 разів), що цьому дивувались навіть деякі учасники злочину, як свідчить їхнє листування. Аби таке завищення стало можливим, до початкового проєкту реконструкції внесли зміни, аби підняти вартість з 34,4 млн грн до 90 млн грн. У результаті територіальній громаді Миколаєва нанесли 26,8 млн грн збитків. 18 січня 2022 року Національне бюро і САП завершили розслідування у справі.
16.04.2020
передача
провадження до НАБУ
10.08.2021
затримання заступника
Миколаївського міського голови
11.08.2021
повідомлення про
підозру 9 особам
18.01.2022
відкриття матеріалів
для ознайомлення
Притягнуті до відповідальності: 9 підозрюваних
- заступник Миколаївського міського голови — керівник одного з департаментів Миколаївської міськради
- заступник керівника одного з департаментів Миколаївської міськради
- сім директорів приватних компаній, один із яких є депутатом Одеської міськради.
Дії всіх підозрюваних осіб кваліфіковані за ч.5 ст.191 КК України. Чотирьом керівникам приватних компаній додатково інкриміновано ч.2 ст.209 КК України.
*посади вказані на момент вчинення злочину
РОЗКРАДАННЯ 9,6 МЛН ГРН «УКРЗАЛІЗНИЦІ»
У 2017 році АТ «Укрзалізниця» оголосила публічні торги із закупівлі пристроїв живлення для пасажирських вагонів. Слідство встановило, що виконувач обов’язків начальника філії «Південно-Західна залізниця» УЗ як голова тендерного комітету встановив однією із вимог для участі у тендері обов’язкове надання учасниками торгів підтвердження погодження креслень продукції, яку вони пропонують до постачання, самою ж «Укрзалізницею». Двом пов’язаним між собою компаніям «Укрзалізниця» погодження надала, а решті — ні. Їх зрештою і не допустили до участі у тендері, а «обрані» компанії здобули перемогу та поставили «Укрзалізниці» продукцію за завищеними цінами. Переплата (а по факту вкрадені у держави кошти) становила 9,6 млн грн.
Важливо зазначити, що від роботи пристроїв живлення залежить температура у вагонах: влітку має бути прохолодно, а взимку – тепло. Тому посадовець не тільки заволодів державними коштами, а ще й не забезпечив комфорт пасажирам, бо придбані пристрої за чотири роки майже не були введені в експлуатацію.
За матеріалами, зібраними детективами, Антимонопольний комітет провів власне розслідування дій учасників торгів, визнав їх антиконкурентними й узгодженими між собою та наклав штрафи на двох учасників аукціону, що діяли у змові. Такі дії АМКУ компанії-порушниці намагались оскаржити в суді, але не досягли успіху.
31 березня 2022 року НАБУ і САП завершили розслідування у цьому кримінальному провадженні.
19.07.2017
початок досудового
розслідування
23.09.2021
повідомлення про
підозру посадовцю «Укрзалізниці»
31.03.2022
відкриття матеріалів
для ознайомлення
Притягнуті до відповідальності: 1 підозрюваний
- колишній в.о. начальника, голова тендерного комітету регіональної філії «Південно-Західна залізниця» УЗ — ч.2 ст.364 КК України
СПРАВА «КИЇВЗЕЛЕНБУДУ»
У 2016 – 2018 рр. комунальне об’єднання «Київзеленбуд» за ініціативи позаштатного радника гендиректора — організатора корупційної схеми оголосило та провело тендери на закупівлю спецтехніки для утримання зелених насаджень столиці. Перемогу у тендерах здобули три наперед визначені компанії, які поставили комунальному об’єднанню техніку за завищеними втричі цінами. Як встановило слідство, учасники схеми створили штучні умови щодо потреби в закупівлі конкретних моделей дорогої імпортної техніки. В результаті це призвело до завдання «Київзеленбуду» збитків на суму 115,19 млн грн.
Частину незаконно отриманих коштів учасники схеми перерахували іноземним компаніям, а звідти — підконтрольній компанії, зареєстрованій в Італії. Національне бюро домоглось накладання арешту на корпоративні права цієї компанії та об’єкти нерухомості, які могли збудувати за коштом виведених коштів.
24 січня 2022 року НАБУ і САП завершили розслідування у справі.
01.02.2018
початок досудового
розслідування
20.08.2020
повідомлення про
підозру 7 особам
10.11.2021
повідомлення про
підозру ще 3 особам
24.01.2022
затримання депутата
та 4 осіб
Притягнуті до відповідальності: 10 підозрюваних*
- в.о. начальника Управління екології і природних ресурсів Київської міськради — ч.2 ст.364 КК України
- позаштатний радник гендиректора КО — ч.3 ст.27, ч.5 ст.191 КК України та ч.3 ст.27, ч.3 ст.209 КК України (в редакції Закону №770- VIII від 10.11.2015)
- гендиректор КО (2016-2018 рр.) — ч.5 ст.191 КК України
- гендиректор КО (2018-2019 рр.) — ч.5 ст.191 КК України
- заступник гендиректора КО з комерційних питань — ч.5 ст.191 КК України
- начальник одного з відділів КО — ч.5 ст.27 ч.5 ст.191 КК України
- працівник одного із відділів КО — ч.5 ст.27 ч.5 ст.191 КК України
- довірена особа позаштатного радника гендиректора КО — ч.3 ст.27 ч.5 ст.191 КК України
- директор ТОВ — ч.5 ст.27 ч.5 ст.191 КК України
- приватний підприємець — ч.3 ст.27, ч.5 ст.191 КК України та ч.3 ст.27, ч.3 ст.209 КК України (в редакції Закону №770-VIII від 10.11.2015)
*посади вказані на момент вчинення злочину