Необхідність перемогти у війні та відбудувати країну після перемоги – ці задачі визначають основні цілі та пріоритети як всієї країни, так і Національного антикорупційного бюро України. Адже корупція сьогодні є не просто кримінальним злочином. Це злочин проти української держави та українського народу, це пряма допомога ворогу та удар в спину тим сотням тисяч українців та українок, які зі зброєю в руках захищають незалежність країни. За даними соціологічних опитувань, під час майбутньої відбудови найбільшим побоюванням українців є саме корупція: 73% українців та 80% представників бізнесу найбільше непокоїть повернення корупційних схем у процеси відбудови. Це навіть більше, ніж страх повернення воєнних дій (55% українців та 45% представників бізнесу).

Така висока планка задач та пріоритетів ще більше актуалізує спроможність НАБУ протистояти низці внутрішніх і зовнішніх викликів.

ВНУТРІШНІ ВИКЛИКИ

Пріоритезація розслідувань, повноцінна імплементація системи електронного кримінального провадження та створення «єдиного вікна» даних з державних реєстрів.

  • Пріоритезація розслідувань. Нагальним є запит суспільства на викриття корупції, яка є тут і зараз, тобто чинних топпосадовців. Останні затримання: голів Верховного Суду та Державної судової адміністрації, нардепів та представників Уряду вказують на те, що НАБУ вже активно працює в цьому напрямку. Проте це лише верхівка айсбергу, і задача Бюро – побачити більше під поверхнею.
  • Курс на діджиталізацію, як інструмент мінімізації ризиків людського фактору та підвищення швидкості розгляду справ. Зокрема, потрібно нарешті повноцінно запустити eCase Management System — систему електронного кримінального провадження.
  • Отримання необхідної для слідства інформації з держреєстрів та баз даних є складним та довготривалим, що негативно впливає на швидкість розслідування. Національне бюро вже розробляє систему (єдине вікно) для інтеграції такої інформації, а також систему для взаємодії та координації детективів в процесі розслідування. Це потребує відповідного фінансування, на яке НАБУ розраховує. Окремої уваги потребує процес надання інформації операторами мобільного зв’язку та банківськими установами, зокрема щодо рахунків фізичних осіб. Тривалість надання та форма також негативно впливають на слідство. Національне бюро вже надало свої пропозиції щодо вирішення цих питань. Слово за компетентними відомствами.

ЗОВНІШНІ ВИКЛИКИ

До зовнішніх викликів слід віднести розширення штату детективів та аналітиків НАБУ, а також штату САП та ВАКС, створення незалежної експертної установи при НАБУ та практична реалізація можливості «прослуховування».

  • Збільшення штату Бюро на 300 осіб. НАБУ потрібні детективи: ті, хто працює «у полі», хто дає реальні результати у вигляді конкретних справ та конкретних вироків. Таке рішення —прерогатива Верховної Ради України. Відповідний законопроєкт є, контакт з профільним комітетом теж налагоджений. Потрібне політичне рішення. Окрім відповідальних політиків, НАБУ покладається на підтримку громадянського суспільства, на впливовий голос чесного та прозорого бізнесу. Адже збільшення ресурсної спроможності НАБУ – це запорука ефективного післявоєнного відновлення країни. І це правильний сигнал всім інвесторам, всім міжнародним партнерам, які допомагатимуть Україні у її відновленні.
  • Крім того потрібно посилити ресурсну спроможність САП та ВАКС, які разом з НАБУ складають стійку систему протистояння топкорупції. Є очевидна потреба пришвидшити темпи винесення вироків. Адже станом на зараз у суді є справи, по яких вже 3 роки не можуть розпочатися слухання. Це створює неабиякий ризик уникнення відповідальності особами, яких обвинувачують у скоєнні корупційних злочинів.
  • Створення окремої експертної установи, яка буде сертифікована та відповідатиме всім стандартам. Станом на сьогодні терміни проведення експертизи є тим вузьким місцем, яке гальмує швидкість розслідування кримінальних справ. Чинна система експертизи не має змоги оперативно, якісно та, головне, прозоро супроводжувати всі провадження НАБУ. Бюро готове фахово і відкрито обговорювати та обстоювати нагальність цієї ініціативи.
  • Потрібно проявити політичну волю та довести до логічного завершення питання зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж («прослуховування»), вирішене відповідним законом ще 2019 року. І це питання не лише Бюро. Адже імплементація ухвалених парламентом рішень – маркер зрілості та демократичності держави в цілому.

Боротьба з корупцією — важлива «домашня робота», яку Україна має зробити на шляху свого вступу як до Європейського Союзу, так і до НАТО. У червні Єврокомісія видала проміжну оцінку щодо виконання Україною умов, необхідних для початку переговорів про членство в ЄС. Оцінку, сформульовану як «деякий прогрес», надано, зокрема, у сфері боротьби з корупцією. Як сказала президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн під час свого виступу на Ukraine Recovery Conference, своїми реформами Україна «надсилає потужне повідомлення приватним інвесторам. Вони отримають прозорість, справедливість і інституції, що функціонують, необхідні для інвестування в Україну».

Подібні заяви є визнанням того, що і Україна, і НАБУ перебувають на правильному шляху. Але вони не означають, що цей шлях країна вже пройшла до кінця. Саме тому наступними кроками мають стати подальші перемоги. Як перемога над ворогом зовнішнім. Так і перемога над корупцією — ворогом внутрішнім.