У листопаді 2022 року розпочався конкурс з обрання нового Директора Національного бюро. Станом на кінець року відбулися його перші етапи: визначено коло кандидатів, які отримали допуск для подальшої боротьби, та проведено тестування на знання законодавства. За підсумками 50 осіб пройшли далі. Попереду на них чекатимуть ще чотири етапи, але вже у 2023 році.

Попри перерву у п’ять місяців 1 серпня відновлено роботу системи електронного кримінального провадження eCase Management System. Станом на кінець грудня в ній містилася інформація про 327 кримінальних проваджень, тобто про майже кожне друге розслідування, що перебуває в роботі детективів. За цей час вдалося завершити інтеграцію eCase MS із Єдиним реєстром досудових розслідувань та розпочати підготовку до інтеграції із судовою системою «Д-3», яка по завершенню дозволить детективам подавати клопотання до суду онлайн. Усі ці надбання вкотре доводять, що НАБУ є інституційно сталою структурою з ефективною моделлю управління та розвитку.

Від початку повномасштабної війни з рф із України виїхало понад 8 мільйонів громадян (дані Агентства ООН у справах біженців станом на 31.01.2023.) Втім, напад ворога негативно вплинув не тільки на життя кожного українця, але і призвів до змін у процесі розгляду судових справ. Наразі він ускладнений, оскільки через постійні обстріли, відключення електроенергії та повітряні тривоги судові засідання перериваються для безпеки учасників процесу. Це відповідно спричиняє надмірну тривалість розгляду кримінальних проваджень. Також судді стикаються з вимушеними тривалими перервами у судовому провадженні через перебування обвинувачених, свідків, експертів на тимчасово окупованих територіях, неможливість допиту свідків, експертів через невстановлення їх фактичного місцеперебування, внутрішнє переміщення тощо.

Також виникають питання щодо розгляду кримінальних проваджень, в яких обвинувачені є мобілізованими, оскільки із внесенням змін до КПК України, мобілізація особи є підставою для зупинення такого кримінального провадження. При ухваленні такого рішення суду необхідно дослідити всі обставини, а саме: місцеперебування мобілізованого, рід військ, участь у бойових завданнях, посаду та розглянути можливість забезпечити участь такого обвинуваченого у судовому засіданні в режимі відеоконференції. Це сповільнює роботу антикорупційних інституцій.

Не втратила свою актуальність і проблема затягування розгляду справ у суді через неявку в судове засідання без поважних причин учасників кримінального провадження, особливо сторони захисту. Такі дії, наприклад, під час розв’язання питання про продовження строку запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно особи, яка обвинувачується або підозрюється у вчиненні особливо тяжкого злочину, можуть призвести до порушення її права на захист та відсутності правової підстави суду для вирішення клопотання про продовження строку запобіжного заходу. Адже, відповідно до ст. 52 КК України, участь захисника є обов’язковою у кримінальному провадженні щодо особливо тяжких злочинів.

Війна в Україні показала, що переважна більшість судових процедур і процесів потребують приведення у відповідність до реалій сьогодення. Саме тому гостро постає питання запровадження дистанційної форми роботи суду та вдосконалення практик електронної форми судочинства для виконання вимог Конституції України та здійснення ефективного правосуддя в умовах воєнного стану.